Thursday, February 13, 2014

Pengalaman interview degree pendidikan awal kanak kanak upsi

To be honest aku sangat excited nak pegi iv pendidikan awal kanak kanak tu sbb it sounds so interesting kan? Boleh nyanyi boleh mengajar alphabets boleh menari and banyak lagilah. So aku ni punya la prepare a lot of activities utk present to the panels.

Mula mula pagi tu jawab medsi dulu 300 soalan in one and a half hour. Rasa mcm xsempat kan? Dengar mcm banyak tapi aku jawab dlm masa 15-30 minutes je. Sbb medsi ni senang sangat. Tapi sbb senangla ramai budak xlepas ye. Kena ingat tu! It is tricky. 

Petang tu tiba la masa utk interview.
Aku sangaatt excited.
Tapi bila masuk je. Dia terus tanya nama aku even aku xsempat nak duduk pun. Mungkin panel tu nak cepatkan masa. 

Then the first panel said. Sila duduk.

‘Kenapa awk tak apply degree Tesl? Betul ke Kelantan skrg ni dah ada universiti? Apa kesannya pada sosiobudaya masyarakat Kelantan? Betul ke kat Pasar Siti Khadijah tu ramai perempuan berniaga berbanding lelaki? 

Some questions are in Malat and ada yang in English. Dia tanya aku jawab dia tanya aku jawab lepastu aku dia ckp ‘okay terima kasih’

Tak sampai 10 minit pun okay! Berapa minit je! Aku rasa sangat tak berbaloi aku datang dpd jauh tapi itu yang ditanya. Sedih sungguh.  

Mungkin dia dah letih sbb 4 days no break dia interview ramai budak. Tapi apa kualiti yang dia cari pada budak budak ni kalau hanya benda tu yang dia tanya? Apa objektifnya mereka buat interview ni? 

Seriously interview Uitm lagi berkualiti dpd interview Upsi. Sbb Uitm tanya benda yang related and dia tanya soalan yang boleh portray students ability because they are looking for quality not the quantity. 

To be honest, I will be totally regret for coming all the way from Kelantan to Upsi if they decide not to choose me. 

Tapi Alhamdulillah, I got it. So kesimpulannya, panel cuma nak tengok confident level kita time bercakap. Tapi perlu ingat, don't be overconfident.




1 comment:

Unknown said...

selamat petang,saya akan temuduga pada bulai ini.
Bolehkah cik bagi tahu jawapan terhadap ‘Kenapa awk tak apply degree Tesl? Betul ke Kelantan skrg ni dah ada universiti? Apa kesannya pada sosiobudaya masyarakat Kelantan? Betul ke kat Pasar Siti Khadijah tu ramai perempuan berniaga berbanding lelaki?
selain itu,cik boleh bagi sedikit informasi kepada saya?