Tuesday, November 26, 2013

Terapi Minum Iodin (Thyroid)

I'm pretty sure ramai yang nak tahu pasal entry ni. Terapi ni mcm mana? Minum iodin tu rasa macam mana? Yang paling penting. Sakit tak after minum iodin tu sakit tak sakit tak?

Nak dijadikan cerita, aku ni didiagnos Thyroid dh lama. Since I was in Form 3. Dah rasa low blood pressure. Dah rasa collapse. Dah rasa pucat sepanjang tahun. Dah rasa berat badan naik and turun. Dah rasa banyak benda and paling teruk

‘Raa asal leher kau lain macam’? 

Sampai satu tahap jadi malas nk explain kenapa leher aku lain macam.

And to make things short, ubat dah tak boleh cover hormone aku so that is why kena minum iodine.

Based on my experience, tak rasa apa apa pun minum iodin tu. Rasa macam air mineral saja. After minum pun takde apa apa, tapi aku rasa pening lalat sikit. Then a night after, tekak rasa mcm sakit (sakit halus halus je) kalau kita pegang. But don’t worry nothing happens.

Cuma ada satu benda aku notice after dua hari terapi tu.

Keluar kahak. Sikit sikit kahak sikit sikit kahak.
Kahak dia ni lain sikit. Mcm susah nak keluar. Panjang pulak tu. Lagi masin dpd kahak biasa *Sorry kalau geli but this is fact


Anda kena kuarantin. 7 hari ke atas ye kena kuarantin. Tak boleh dekat dgn sesiapa especially baby. Sbb dlm badan korang tu dh ada radioactive substances. Kalau dekat dengan baby nanti keluar cacat/mutation pulak baby tu. 

Dengan adults pun kalau boleh stay away sebab ramai adults yang immunity level mereka rendah. Rasanya tu saja kot. Chill and tak perlu gelabah. 



No comments: